Prawa i obowiązki mieszkańca
Załącznik do ZARZĄDZENIA Dyrektora DPS z dnia 17 stycznia 2017r.
REGULAMIN POBYTU MIESZKAŃCÓW W DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W TOLKMICKU
Regulamin pobytu mieszkańców w Domu Pomocy Społecznej w Tolkmicku zwanego dalej Domem, określa zasady korzystania z usług świadczonych przez Dom oraz podstawowe prawa i obowiązki mieszkańca Domu.
- 1
Dom Pomocy Społecznej w Tolkmicku działa na podstawie Statutu, Regulaminu organizacyjnego oraz obowiązujących przepisów prawa.
- 2
- Dom jest przeznaczony dla osób w przewlekle somatycznie chorych, posiada 116 miejsc.
- Do Domu przyjmowane są osoby na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez uprawnione organy.
- Domem kieruje Dyrektor odpowiedzialny za jego właściwe funkcjonowanie.
- W ramach obowiązujących przepisów Dyrektor Domu może wydawać przepisy wewnętrzne, w tym regulować bardziej szczegółowo zakresy praw i obowiązków, oraz tryb postępowania Mieszkańców na terenie Domu.
- 3
- Pobyt w Domu jest odpłatny. Wysokość i tryb regulowania odpłatności za pobyt określają odrębne przepisy. Wysokość odpłatności określona jest w decyzji ustalającej opłatę za pobyt w Domu Pomocy Społecznej. Mieszkaniec zobowiązany jest wnosić opłatę wynikającą z aktualnej decyzji w terminie do końca miesiąca za dany miesiąc.
- Mieszkaniec Domu nie ponosi opłat za Dom za okres nieobecności nie przekraczającej 21 dni w roku kalendarzowym.
- warunkiem dokonania zwrotu za nieobecność mieszkańca w Domu jest powiadomienie Dyrektora, bądź pracownika socjalnego lub dyżurnej pielęgniarki co najmniej 1 dzień przed planowaną nieobecnością,
- w przypadku nie zgłoszenia planowanej nieobecności, Dom nie dokona zwrotu za dni nieobecne,
- w przypadku gdy mieszkaniec nie korzystał z posiłków w Domu, ale przebywał na terenie Domu nie dokonuje się zwrotu za nieobecność,
- szczegółowe zasady powiadamiania o planowanych nieobecnościach reguluje niniejszy regulamin.
- 4
- Celem Domu jest zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokajanie ich niezbędnych potrzeb bytowych, kulturalno-oświatowych, społecznych, religijnych, opiekuńczych i wspomagających na poziomie obowiązującego standardu.
- Organizacja, zakres i poziom usług świadczonych przez Dom uwzględnia w szczególności wolność, intymność, godność i poczucie bezpieczeństwa mieszkańców oraz stopień ich fizycznej i psychicznej sprawności.
- Ramowy porządek dnia Domu obejmuje:
1) wstawanie, toaletę poranną, |
2) śniadanie, |
3) zabiegi opiekuńczo pielęgnacyjne, |
4) terapię zajęciową, rehabilitację leczniczą, |
5) obiad, |
6) kolację, |
7) zabiegi opiekuńczo – pielęgnacyjne, |
8) ciszę nocną. |
- 5
- Dom umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów.
- Dom pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, określone w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
- 6
Mieszkańcy korzystają z własnej odzieży. W przypadku jej braku lub niemożności zakupienia z własnych środków Dom zapewnia odzież i obuwie w podstawowym zakresie.
- 7
- Mieszkańcy domu zamieszkują w pokojach jedno, dwu, trzy i czteroosobowych wyposażonych przez Dom w meble, sprzęt codziennego użytku, sprzęt rtv i TV oraz pościel.
- W pokojach mieszkańców nie wolno dokonywać zmian, przestawiać i wymieniać mebli bez zgody kierownika działu lub Dyrektora.
- Mieszkańcy mogą wyposażyć pokój w sprzęt, nie będący własnością Domu, za zgodą Dyrektora.
- Ze względów bezpieczeństwa w pokojach mieszkalnych nie wolno używać kuchenek elektrycznych, żelazek, grzałek i tym podobnych urządzeń elektrycznych.
- Dom dysponuje specjalnymi pomieszczeniami (kuchenki, pralnia, łazienki z pralkami) wyposażonymi w odpowiedni sprzęt.
- 8
- Nowoprzybyli mieszkańcy są przyjmowani do pokoi na wolne miejsca.
- Nowoprzybyłego mieszkańca przyjmuje Dyrektor lub Pracownik Socjalny.
Jest on zapoznawany z najbliższym otoczeniem oraz zapoznaje się
z uprawnieniami i obowiązkami Domu, w szczególności niniejszym regulaminem. W pierwszym okresie pobytu w Domu, nowa osoba jest otoczona szczególną troską oraz opieką i wsparciem ze strony zespołu opiekuńczo – terapeutycznego. - W trakcie pobytu w Domu mieszkaniec, decyzją Dyrektora Domu, może być przeniesiony do innego pokoju.
- Przeniesienie o którym mowa w ust. 3 może nastąpić ze względu na potrzeby Domu, ze względów zdrowotnych, pielęgnacyjno – opiekuńczych lub na wniosek mieszkańca Domu.
- 9
- Dom zapewnia każdemu mieszkańcowi całodzienne wyżywienie składające się z trzech posiłków: śniadania, obiadu i kolacji. W przypadku diet pięciu posiłków dziennie.
- Posiłki wydawane są w stołówce Domu oraz w pokojach mieszkalnych w czasie określonym ramowym porządkiem dnia. W uzasadnionych przypadkach mogą być ustalone inne godziny wydawania posiłków.
- Dom zapewnia posiłki dietetyczne zgodnie ze wskazaniem lekarza.
- Osoby chore – leżące spożywają posiłki w pokojach, a jeżeli zachodzi konieczność są karmione.
- W wypadku niedyspozycji lub choroby mieszkańca, podaje się posiłki do pokoju.
- Rezygnacja z przygotowanych posiłków nie daje możliwości zamiany na równowartość pieniężną.
- 10
Dom zapewnia Mieszkańcom:
- utrzymanie oraz stosowną do stanu zdrowia opiekę pielęgniarską, rehabilitacyjną, socjalną, na prośbę mieszkańca opiekę psychologiczną,
- sprzątanie w pokojach, odbywa się codziennie oraz w zależności
od potrzeby, - zmianę bielizny pościelowej, która jest zmieniana raz na dwa tygodnie lub
w zależności od potrzeb, bielizny osobistej (stanowiąca własność Domu)
w zależności od potrzeb, - pranie i reperację bielizny osobistej będącej własnością mieszkańców niesprawnych bezpłatnie przez odpowiedzialny za to personel,
- opiekę i pielęgnację – karmienie, ubieranie, mycie, kąpanie oraz usługi pielęgniarskie mieszkańcom, którzy nie mogą samodzielnie wykonać tych czynności,
- podnoszenie sprawności ruchowej stosownie do diagnozy i wskazań lekarza, poprzez udział w zabiegach kinezyterapii i fizykoterapii w pomieszczeniach rehabilitacyjnych oraz rehabilitację przyłóżkową,
- możliwość usług transportowych przy przewozie do lekarzy specjalistów, zapewniając opiekę podczas przewozu, jeżeli stan zdrowia uniemożliwia samodzielne dokonanie tej czynności, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu takiego przejazdu,
- całodobową opiekę w zakresie usług opiekuńczych i czynności pielęgnacyjnych, świadczoną przez pielęgniarki i opiekunów kwalifikowanych,
- organizację terapii zajęciowej w Domu z uwzględnieniem możliwości, zainteresowań i stanu zdrowia,
- organizację świąt i uroczystości na terenie Domu,
- udział w imprezach kulturalnych organizowanych przez Dom,
- dostęp do biblioteki i codziennej prasy w Domu,
- możliwość korzystania z kaplicy oraz indywidualnego kontaktu z kapłanem.
- 11
- Dom zapewnia warunki umożliwiające rozwój samorządności mieszkańców.
- W Domu działa samorząd wybierany przez mieszkańców, którego organem jest Rada Mieszkańców, wybierana na okres 4 lat.
- Każdy mieszkaniec ma prawo uczestniczyć w pracach Samorządu i w wyborach do Rady.
- Rada Mieszkańców składa się z pięciu członków – mieszkańców Domu, Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego, który reprezentuje Radę Mieszkańców.
- Samorząd Mieszkańców Domu działa na podstawie niniejszego regulaminu oraz harmonogramu pracy Rady zatwierdzonego przez Dyrektora.
- Do zadań Rady Mieszkańców należy:
- współpraca z Dyrektorem i pracownikami Domu w kształtowaniu i rozwijaniu właściwej, nacechowanej życzliwością i wyrozumiałością atmosfery współżycia mieszkańców,
- zgłaszanie Dyrektorowi wniosków i współpraca z Dyrektorem w sprawach organizacji życia mieszkańców w zakresie zaspokajania potrzeb bytowych, kulturalno-oświatowych, społecznych i religijnych oraz organizacji czasu wolnego mieszkańców,
- pomoc w zaadoptowaniu się nowoprzybyłym mieszkańcom,
- współudział w organizowaniu terapii zajęciowej, inicjowanie kierunków pracy kulturalnej, odpowiadającej potrzebom i zainteresowaniom mieszkańców.
- Szczegółową organizację pracy Rady Mieszkańców oraz sposób wybierania jej członków ustala Rada Mieszkańców.
- 12
Mieszkańcy Domu mają prawo:
- opuszczania Domu w ciągu dnia, w szczególności na spacer, zakupy, odwiedzanie rodzin,
- odwiedzin,
- podejmowania pracy poza Domem lub na jego terenie, jeżeli pozwala im na to stan zdrowia. Zasady wynagradzania i sposób organizacji pracy regulują odrębne przepisy,
- złożenia do depozytu, za pokwitowaniem, przedmioty wartościowe i pieniądze. Dom nie ponosi odpowiedzialności za przedmioty wartościowe i pieniądze nie złożone w depozycie,
- zrezygnowania z pobytu w Domu po uprzednim zawiadomieniu Dyrektora, przedstawieniu swej woli na piśmie i przeprowadzeniu procedury określonej w ustawie, za wyjątkiem mieszkańców skierowanych na podstawie postanowienia sądu. W przypadku, gdy mieszkaniec jako osoba bezwzględnie wymagająca pomocy lub jego przedstawiciel ustawowy wycofają swoją zgodę, na dalszy pobyt w DPS, Dom zawiadomi o tym właściwy sąd, a jeżeli osoba taka nie ma przedstawiciela ustawowego lub opiekuna – prokuratora,
- do korzystania z ogólnie dostępnych pomieszczeń Domu oraz ich wyposażenia: stołówka, kuchenki podręczne, punktu bibliotecznego, kaplica, świetlica oraz terenu na wolnym powietrzu należącego do Domu – zgodnie z przeznaczeniem i w czasie do tego przeznaczonym,
- do pełnej informacji o usługach dostępnych na terenie Domu, o organizacji życia Domu, o swoich prawach i obowiązujących przepisach, o stanie swojego zdrowia i zakresie prowadzonej opieki.
- 13
- Mieszkaniec ma prawo do przechowywania swoich pieniędzy i rzeczy wartościowych za pokwitowaniem w depozycie Domu oraz wskazania osoby upoważnionej do dysponowania tymi środkami lub przedmiotami określając jednocześnie zakres tego upoważnienia.
- Za rzeczy wartościowe i pieniądze nie złożone do depozytu, Dom nie ponosi odpowiedzialności.
- 14
Mieszkańcy Domu są obowiązani:
- przestrzegać obowiązujących przepisów, regulaminów, instrukcji, zarządzeń wewnętrznych itp. oraz norm i zasad współżycia społecznego w kontaktach z innymi mieszkańcami i pracownikami Domu,
- dbać w miarę możliwości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach i wokół siebie,
- przestrzegać norm i zasad współżycia społecznego oraz zarządzeń porządkowych i regulaminów,
- przestrzegać ciszy nocnej, nie naruszając praw innych mieszkańców do godnego i bezpiecznego życia,
- współdziałać z personelem Domu w zaspokajaniu podstawowych potrzeb,
- dbać o dobrą atmosferę w Domu,
- dbać o mienie Domu,
- ponosić opłaty za pobyt w Domu,
- nie wywierać presji na współmieszkańców w odniesieniu do praktyk religijnych.
- 15
- Mieszkańcy Domu są obowiązani zgłosić wyjazd i powrót pielęgniarce dyżurującej, a pisemne oświadczenie złożyć pracownikowi socjalnemu. W przypadku osób ubezwłasnowolnionych wymagana jest zgoda opiekuna prawnego lub kuratora.
- W przypadku przedłużenia nieobecności w Domu lub przebywaniu w nocy poza Domem, mieszkaniec ma obowiązek powiadomić o tym fakcie dyżurną pielęgniarkę bądź opiekuna.
- W przypadku nieuzgodnionej nieobecności Dyrektor Domu lub osoba przez niego upoważniona powiadamia o tym fakcie Policję.
- W czasie przebywania mieszkańca poza Domem Dyrektor nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo mieszkańca.
- Dyrektor, również na wniosek lekarza ma prawo ograniczyć możliwość samodzielnego opuszczania Domu przez mieszkańca w przypadku, gdy z uwagi na stan zdrowia zagraża to jego zdrowiu lub życiu.
- 16
- Osoby odwiedzające Dom mogą przebywać na terenie Domu w godz. 8.00 – 21.00 i są zobowiązane do wpisania się w zeszyt odwiedzin prowadzony
w gabinetach doraźnej pomocy medycznej. - Osoby odwiedzające Dom zgłaszają swój pobyt pielęgniarce i podają, kogo
z mieszkańców lub pracowników odwiedzają. - Osoby odwiedzające Dom będące pod wpływem alkoholu lub środków odurzających nie mają prawa wstępu na teren Domu.
- Odwiedziny mogą odbywać się w pokoju mieszkalnym lub w pomieszczeniach do tego wyznaczonych.
- Osoby odwiedzające Dom mają obowiązek dostosować się do regulacji porządkowych obowiązujących na terenie Domu oraz stosować się do poleceń Dyrektora oraz osób przez niego upoważnionych.
- Cisza nocna obowiązuje w godzinach 22.00-6.00.
- 17
Zabrania się mieszkańcom:
- wyrzucania resztek jedzenia, śmieci i innych przedmiotów przez okna,
- przenoszenia do pokoi mieszkalnych sprzętów i przedmiotów stanowiących wyposażenie pomieszczeń ogólnodostępnych,
- dokonywania zmian technicznych w pokojach mieszkalnych np. samodzielnego ich malowania, wiercenia otworów, wbijania gwoździ, wymiany zamków w drzwiach,
- ze względów sanitarno – epidemiologicznych karmienia zwierząt, które dostały się na teren wokół Domu.
- 18
- Na terenie Domu zabrania się nadużywania alkoholu.
- Zakazuje się osobom nietrzeźwym wnoszenia alkoholu, napojów alkoholowych oraz spożywania alkoholu, napojów alkoholowych.
- Zakazuje się zażywania środków odurzających i przebywania pod ich wpływem na terenie Domu.
- W przypadku osób w stanie nietrzeźwości, które swoim zachowaniem dają powód do zgorszenia na terenie Domu, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu lub zdrowiu innych osób, zostanie powiadomiona Policja.
- 19
- Palenie papierosów jest dozwolone tylko w miejscach wyznaczonych.
- W Domu zainstalowana jest sygnalizacja przeciwpożarowa. Mieszkańcy zobowiązani są do zapoznania się z przepisami przeciwpożarowymi umieszczonymi na tablicy informacyjnej oraz stosowania przepisów instrukcji alarmowej w przypadku powstania pożaru i wyciągu z instrukcji ewakuacyjnej dotyczącej spraw pożarowych.
- W przypadku zauważenia pożaru, zagrożenia pożarowego lub innej klęski żywiołowej każdy mieszkaniec Domu zobowiązany jest do powiadomienia Dyrektora, Pracownika Administracji, pracownika socjalnego lub Pielęgniarkę Dyżurną.
- W przypadku pożaru należy zachować spokój, postępować zgodnie z instrukcją oraz podporządkować się osobie prowadzącej akcję ratunkową.
- W przypadku wystąpienia szkody spowodowanej przez mieszkańca Domu lub osobę przebywającą na terenie Domu, są oni zobowiązani do pokrycia powstałej szkody w całości.
- Zauważone awarie urządzeń należy zgłaszać bezzwłocznie w administracji Domu.
- Naprawy techniczne dokonywane są przez konserwatora lub zewnętrzną firmę prowadzącą konserwacje w Domu i są wpisane w zeszyt znajdujący się w gabinetach medycznej pomocy doraźnej.
- 20
- Naruszenie niniejszego regulaminu pociąga za sobą:
- udzielenie upomnienia przez Radę Mieszkańców,
- udzielenie upomnienia przez Dyrektora Domu.
- W przypadku nieprzestrzegania postanowień regulaminu po zastosowaniu sankcji, o których mowa w ust. 1, Dyrektor Domu może wystąpić z wnioskiem do właściwego organu o rozpatrzenie zasadności świadczenia dalszych usług przez Dom.
- 21
- W sprawach problemowych mieszkańcy mogą zwracać się do pracownika socjalnego lub dyżurnej pielęgniarki.
- Dyrektor przyjmuje w sprawie skarg i wniosków Mieszkańców codziennie w godzinach urzędowania. / 730 – 1530/
- Nadzór nad Domem sprawuje Starosta Elbląski przy pomocy Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie przy ul. Komeńskiego 40 w Elblągu. 55 2336282
INSTYTUCJE STOJĄCE NA STRAŻY PRAW CZŁOWIEKA
1.RZECZNIK PRAW PACJENTA
UL.MŁYNARSKA 46
01 – 171 WARSZAWA
22 532 82 50
BEZPŁATNA INFOLINIA 800 190 590
PN. – PT. W GODZ. 9.00 DO 20.00
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl
2. HELSIŃSKA FUNDACJA PRAW CZŁOWIEKA
UL. ZGODA 11
00 – 018 WARSZAWA
TEL. 22 556 44 40
e-mail: hfhr@hfhrpol.waw.pl
3.SĄD REJONOWY III WYDZIAŁ RODZINNY I NIELETNICH
UL. PŁK. DĄBKA 21
82 – 300 ELBLĄG
TEL. 55 629 08 10
55 629 08 11
55 629 08 13
4.RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH
Bezpłatna infolinia 800 676 676
5.POLICJA
Tel. 997 lub 112
Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Tolkmicku
ul. Sportowa 1
82 – 340 Tolkmicko
Tel: 55 231 63 24, 55 231 63 26
e- mail: sekretariat@mgops.tolkmicko.pl
Prokuratura Rejonowa w Elblągu
ul. Płk Stanisława Dąbka 8-12
82-300 Elbląg
Tel: (55) 506-52-75
e-mail: biuro.podawcze.prelb@prokuratura.gov.pl
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Elblągu
ul. Królewiecka 195
82-300 Elbląg
Tel: 55 232-74-31
Adres e-mail: psse.elblag@sanepid.gov.pl
Wydział Polityki Społecznej – Delegatura w Elblągu
ul. Wojska Polskiego 1
82-300 Elbląg
Tel. 55 233 70 01
Dom Pomocy Społecznej
Typ Domu: dla osób przewlekle somatycznie chorych
ul. Szpitalna 2
82-340 Tolkmicko
Tel. (55) 231 61 63/78
sekretariat@dpstolkmicko.pl
Podmiot prowadzący: Powiat Elbląski
Numer i data wydania zezwolenia na czas nieokreślony: 116 PS.V.9013-006/08
26.01.2009 r.